wtorek, 25 listopada 2014

Gerbera doniczkowa - przesadzanie, pielęgnacja

W świecie gdzie kobiety "chorują" na storczyki, przedstawiam GERBERĘ.


Szczerze mówiąc ten kwiat kojarzy mi się tak jak goździk z czasem "komuny". Wówczas były one bardzo popularne. Czasy, czasami a kwiat piękny. To jest mój drugi okaz. Pierwszy miał przędziorki. Próbując walczyć z nimi obcięłam całkowicie liście, trucie ich różnymi preparatami nic nie dało. Niestety kwiat nie odbił, zgnił z przelania. Dziś bogatsza w pewne doświadczenia, mogę powiedzieć, że nauczyłam się z nią rozmawiać. Widzę czego potrzebuje ;) a do przędziorków stosuję  Magus. Tą Gerberę mam już 1 rok. Widzę, że lubi jasne stanowisko. Trzymam ją na południowym parapecie. W lecie ściągnęłam ją w lekko zacienione miejsce ale przestała kwitnąć więc odstawiłam z powrotem. Od razu odżyła. W okresie letnim wymagała podlewania co drugi dzień, ponieważ jej podłoże składało się z torfu i kulek styropianu. Myślę, że sytuacja się zmieni, ponieważ przesadziłam ją w listopadzie do nowego podłoża. Ziemia będzie dłużej trzymać wilgoć (gerbera jest bardzo wrażliwa na brak wody od razu więdną jej liście). Być może nie jest to dobra pora na przesadzanie ale już nie mieściła się w doniczce, stąd moja decyzja.



Zrobiłam mieszankę ziemi z torfem 1:1 i drobinami styropianu (bo miałam pod ręką) można tutaj użyć również piasku lub keramzytu. Chodzi o to by ziemia była przepuszczalna, nie zbita.
Doniczka powinna być większa od starej. Na spód doniczki wsypałam mieszankę następnie wyciągnęłam kwiatek z doniczki delikatnie wyluzowałam korzenie i włożyłam do nowej doniczki uzupełniając ziemię po bokach. Przy przesadzaniu ważne jest to by nie zasypać rośliny wyżej niż ona rosła. Następnie podlałam. 



Zdarza się, że po przesadzeniu roślina słabnie i niektóre listki jej żółkną, jak na zdjęciu poniżej...


...jest to normalne, należy wówczas je obciąć. Ważne żeby rosły jej nowe liście. To znak, że będzie żyć i kwitnąć. 

Gerbera jest 2 tydzień po przesadzeniu za kolejne 2 tygodnie można ją podlać nawozem. Zawsze się zastanawiałam dlaczego nie powinno się od razu po przesadzeniu rośliny zasilić nawozem. Otóż jest ona osłabiona po posadzeniu i sama powinna pobudzić swoje korzenie do rozrastania. Do tego ziemia i torf zawierają składniki, które na samym początku powinny jej wystarczyć. Nawożę od lutego do września raz w miesiącu "Bio Florin - koncentrat" wszystkie kwiaty doniczkowe w domu. Polecam wam ciekawy artykuł z poradnika ogrodniczego. Sama często korzystam z informacji tam zawartych. W okresie zimy dobrze jest na podstawkę nasypać keramzyt nalać wody i na to ułożyć doniczkę. Jest to okres grzewczy wówczas kwiaty potrzebują więcej wilgoci. Zamiast keramzytu można użyć nakrętek po butelkach plastikowych, ważne by doniczka nie stała w wodzie.
Gerbera jest kwiatem, który podobnie jak "Grudnik" produkuje w nocy tlen dlatego dobrze jest ją mieć w sypialni. 


Kochajmy kwiaty, są piękne :)

2 komentarze:

  1. Dla mnie goździk to piękny kwiat, szkoda, że niedoceniany :) Wygląda na to, że nie doceniałam również gerber. One faktycznie są piekne, prawie tak piękne jak słoneczniki :) Cóż, trzeba zakupić gerberę w donicy i próbować. Mam nadzieję, że mogę pytać o tajniki hodowli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, to prawda, śliczne są goździki:) Polecam gerberę jest bezproblemowa jeśli oczywiście damy jej światło i wodę. Pytaj śmiało co wiem z autopsji to powiem :)

      Usuń

Podziel się swoją opinią, chętnie ją poznam. Dziękuję za wszystkie komentarze.

Print Friendly and PDFPrint Friendly
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Życiowe pasje , Blogger