piątek, 13 września 2013

Strych i jego skarby

Zdarza Wam się wynosić zbędne niepotrzebne rzeczy na strych? mnie się zdarza i to zbyt często, jednakże coś wynosząc zawsze coś przyniosę ;) Ostatnio wpadła mi w ręce książka kucharska wydana w '83 roku. Celowo nie piszę, że stara ponieważ sama jestem starsza więc po co sobie psuć dobry nastrój.

Książka napisana w starodawnym języku gdzie jednostką wagi jest Łut, Funt. Miarą pojemności Garniec, Kwarty, Kwaterki i Półkwaterki. Wszystko jest jednak wyjaśnione w słowniku. Przepisy są bardzo ciekawe, staropolskie  kiedy to można było spotkać" raki w rzekach i kupować je na targach żywe, dowożone w liściach pokrzywy. Albo kwiczoły - niewielkie ptaki z mięsem pachnącym jałowcem, bo nim się odżywiały. Te gdzieś dziś zniknęły podobnie jak bekasy, głuszce itd." 
Lubię takie książki gdzie czytając wraca się pamięcią do dzieciństwa.
Z pewnością skorzystam z kilku przepisów.
Książka godna uwagi!

7 komentarzy:

  1. Cwierczakiewiczowa ,to rewelacyjna pozycja mam to szczescie ze tez posiadam to wydnie ,przepisy sa fenomenalne klasyka kuchenna:)Pozdrawiam Aska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Że też wcześniej jej nie znalazłam, będę dalej zgłębiać jej przepisy.

      Usuń
  2. Prawdziwy skarb, uwielbiam takie książki :) Z którego ona jest roku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wydana w 1983r. natomiast pierwsze książki autorki były wydane w 1858r.

      Usuń
  3. Ja niestety nie mam takich skarbów na strychu, i bardzo żałuję. Muszę wybrać się na szabry do mojej babci, u niej na pewno coś się znajdzie interesującego :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwaga na osobliwy błąd, spowodowany zapewne mechaniczną korektą: pojawia się tam słowo "zważy" zamiast zwarzy, od waru, warzenia. Zresztą, przy dzisiejszej automatyzacji ten błąd pojawia się w przepisach kulinarnych bardzo często. A ksiązka zaiste warta uwagi. Pozdrawiam.
    P.S.
    Juz mi się pod słowem zwarzy pojawił czerwony węzyk - niby błąd zrobiłam.

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią, chętnie ją poznam. Dziękuję za wszystkie komentarze.

Print Friendly and PDFPrint Friendly
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Życiowe pasje , Blogger