czwartek, 20 września 2018

Wino z soku z winogron

Pomysł na takie wykonanie zaczerpnęłam od brata. Bardzo jestem ciekawa smaku. Winogrona w tym roku dotrzymałam do maksymalnej dojrzałości, słoneczna pogoda je dopieściła ;). Zyskały tym samym na słodkości.



Zebraliśmy 120 l winogron i całe kiście zgnietliśmy w wiadrach po żywności (2 - 30 l i 1 - 25 l). Korzystałam z pomocy męża ponieważ to niestety ciężka praca dla kobiety.


Zgniecione pozostawiłam na 5 dni przykryte ścierkami i zawiązane sznurkiem by nie dostały się do tego muszki owocówki.


WAŻNE:  wiadro powinno być niedopełnione jakieś 10 cm od góry, ponieważ drożdże znajdujące się na owocach zaczną fermentację i całość się uniesie.

Po tym czasie włożyłam rurkę do odciągania wina i ściągnęłam sok a resztę przegniotłam przez durszlak i śmieci owocowe wyrzuciłam. Taki sok można jeszcze przecedzić przez drobne sitko ale ja tego nie robiłam. Drobne resztki owoców i tak opadną na dno z osadem, który się utworzy po fermentacji. 34 l balon napełniłam do 2/3 wysokości sokiem.





(cha, cha...nie ma to jak błyskotliwe odbicie ;)

UWAGA: sok bardzo fermentuje należy dymion przykryć gazą i spiąć gumką recepturką.

Po 2 dniach zrobiłam syrop z 1 l wody i 2 kg cukru. Niewiele ze względu na słodkość owoców i moje upodobania. Nie przepadam za winami słodkimi.

Wodę zagotować, dodać cukier rozmieszać całość i gotować 3 min na małym ogniu.) Po schłodzeniu przelać do dymiona i przykryć gazą na 3 dni.  Następnie zatkać korkiem z rurką napełnioną wodą... i cierpliwie czekać.
Ps. z tej ilości winogron otrzymałam sok na 34 l balon i pozostało mi 5 l. Więc odpowiednia ilość winogron na duży balon to 90 - 100 l. 

Wino potrzebuje czasu... degustacja hmm... pewnie marzec, kwiecień :)
Cierpliwość cierpliwością ale  skosztowałam winka w styczniu i niestety było tak kwaśne, że dogotowałam syropu z 1,5 l wody i 3 kg cukru. Zyskało smak wina półsłodkiego.

ILOŚĆ CUKRU użyta do wina: 2,5 l wody i 5kg cukru - uzyska się smak półsłodki.

Pozdrawiam ciepło :*

4 komentarze:

  1. Cześć, a mierzyłaś ile było samego soku z tych winogron ? bez wody i cukru, tego który był po odcisnięciu owoców ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaziu..niestety nie ja wina robię raczej na oko. W tamtym roku miałam dużo winogron więc użyłam dużego balonu.

      Usuń
  2. mam 4litry soku z aronii co trzeba by zrobić dobre winko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W książce Małgorzaty Caprari "Nalewki i Wina Domowe" znalazłam fajny przepis na wino z aronii, co prawda nie ma proporcji na sok ale cytuję"gąsiorek napełnić do połowy owocami. Cukier rozpuścić w przegotowanej wodzie w proporcji 1l na 25 dag cukru, zalać owoce, dodać gotową matkę drożdżową i zamknąć korkiem z rurką.Po 3-4 tygodniach zlać wino znad osadu do mniejszego gąsiorka i pozostawić do sklarowania na kolejne 3-4 tygodnie...." Polecam jej książki są bardzo pomocne dla początkujących. Pozdrawiam

      Usuń

Podziel się swoją opinią, chętnie ją poznam. Dziękuję za wszystkie komentarze.

Print Friendly and PDFPrint Friendly
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Życiowe pasje , Blogger